De zomer van 2020 wordt anders én beter.
Anders, want we doorbreken onze reisroutine.

Beter omdat we onze lokale economie steunen.

Ongeacht wat je reisbestemming ook is, bewust kiezen voor de korte keten ondersteunt de lokale economie van die plek. Hoe ‘hoger’ je boekt, hoe minder geld er uiteindelijk terecht komt bij de lokale ondernemer. Iedere schakel moet er iets aan verdienen, dus wordt er bij elke tussenstap marge ingehouden. Dit bewustzijn is sterk gegroeid sinds corona. Uit een onderzoek van Thomas More blijkt bijvoorbeeld dat 28% van de Belgen bewust kiest voor een vakantie in eigen land om de lokale ondernemers te steunen.

Steun lokaal

“Inzetten op de korte keten”, is de duidelijke boodschap van UNIZO-topman Danny Van Assche. Dat betekent concreet dat we zo veel mogelijk lokaal moeten denken. “Lokaal investeren werkt gunstig voor het klimaat, want hoe korter de keten, hoe minder transport. Maar ook op economisch vlak komt het ons allemaal ten goede. Je behoudt de lokale tewerkstelling, ondersteunt het lokaal ondernemerschap en eigenheid van de plek.”

Wat je geeft, krijg je terug

Lokaal reizen en winkelen is investeren in de toekomst. De kans is groot dat een lokale ondernemer zijn winst opnieuw investeert in producten of diensten in eigen land. En dat is nog lang niet alles. “Dorpskernen floreren wanneer lokale winkels zich herstellen”, meent Van Assche. “Lokale bedrijven zorgen voor een stuk authenticiteit. Ze kunnen misschien niet altijd concurreren met prijzen van buitenlandse producten, ze doen dat wel op het vlak van dienstverlening, creativiteit, begeleiding, ervaring en persoonlijke service.”

Uit onderzoek blijkt dat ook toeristen deze vorm van ‘echtheid’ zien als meerwaarde voor hun reis. Axel Smits, topman van het consultancybureau PwC, pleit ook mee voor kwaliteit en duurzaamheid: "Als mensen naar België komen, willen ze authenticiteit. Als ze Brugge willen zien, willen ze Brugge. Niet Disneyland Brugge.”

Samen sterk

De afgelopen tijd ontwikkelde zich een grote golf van solidariteit. De consument doet steeds meer moeite om uit te zoeken waar men best lokaal shopt. Ook lokale ondernemers bundelen hun krachten om zo de best mogelijke lokale beleving aan te bieden en stampten een aantal mooie initiatieven uit de grond.